Bernoulli, Johann I an Scheuchzer, Johann Jakob (1713.03.14)

Datum 1713.03.14

File icon.gif Celeberrimo et Excellentissimo Viro

Joh. Jacobo Scheuchzero

S. P. D.

Joh. Bernoulli

Geminam scribendi causam habeo,[1] Vir Celeb. unam quidem ut significem accepta mihi esse Nova Literaria Helvet. pro annis 1711 et 1712[2] a Te mihi dono missa, pro quibus gratias ago quas possum maximas, opere ipso acturus majores ubi occasio sese obtulerit: alteram vero ut ex animo gratuler stationem oblatam per quam honorificam a Moscorum Monarcha,[3] quam a Te acceptatam nuper intellexi ex Litteris Tuis ad Cl. Zuingerum datis et mecum Te volente communicatis:[4] Aggrederis profecto rem arduam, milleque et difficultatibus et periculis plenam, ita ut mirer audaciam consilii Tibi capti, animique fortitudinem quam monstras in susceptione hujus provinciae; gloriosae quidem Tibi et utilis, sed et ut vereor fortunae variis casibus obnoxiae futurae: Hoc unum superest (siquidem propoFile icon.gifsiti tenax perstiteris) ut Divini numinis auxilium Tibi apprecer in tanta mensura quae exaequet rei difficultatis magnitudinem: E re forte erit Te monuisse, ut probe discas indolem et mores Principis cujus corporis cura Tibi concreditur. Caeterum ut iter longum et incommodum felicibus auspiciis aggredi et ex animi sententia absolvere possis, est quod ardentissimis precibus a Deo flagito. Doleo quod a persecutionibus Theologastrorum quorundam vestrorum nondum Te extricare potueris. Contemne vero vanas sine viribus iras, et ea quidem animi magnitudine, qua opus fuit ad contemnendas difficultates vocationis Moscoviticae. Vale Vir Celeberrime et ubicunque extiteris me amare perge.

Dabam Basileae a. d. XIV. Martij MDCCXIII.

Cl. Fratri Tuo salutem officios. verbis meis denunciare quaeso ne dedigneris.

1. Johann Bernoulli nimmt mit diesem Brief die seit fast zwei Jahren unterbrochene Korrespondenz mit Johann Jakob Scheuchzer wieder auf. Die Unterbrechung der Korrespondenz ist möglicherweise auf die Verpflichtungen Scheuchzers als Feldarzt während des Zweiten Villmergerkriegs sowie auf die darauffolgenden politischen Unruhen in Zürich, bei denen Scheuchzer eine wichtige Vermittlungsfunktion innehatte, zurückzuführen.
  2. Scheuchzer Johann Jakob (ed.), Nova literaria Helvetica pro annis MDCCXI et MDCCXII. Quibus adnectitur Syllabus scriptorum, quae Rem Toggicam et Bellum inde ortum attinent ..., Tiguri [Zürich] (Chr. Hardmeyer) 1713.
  3. Es handelt sich um eine Einladung Scheuchzers auf die Stelle als Leibarzt Peter I. des Grossen (1672-1725), Kaiser von Russland. Scheuchzer erhielt das Stellenangebot infolge einer Empfehlung von Gottfried Wilhelm Leibniz an den russischen Kaiser in seinem Brief von 1713.10.26. Leibniz informierte Scheuchzer darüber in seinem Brief von 1712.11.06 (ZB Zürich, Ms H 309, pp. 3-38, abgedruckt in Horner, Johann Jakob (ed.), Leibniz - Scheuchzer. Sechzehn ungedruckte Briefe von Gottfried Wilhelm Freiherr von Leibniz, in: Programm der Zürcherischen Kantonsschule zu Eröffnung des neuen mit dem 17. April 1844 beginnenden Schuljahres, Zürich 1844, pp. 7-24, hier pp. 16-17) und forderte Scheuchzer auf, sich direkt mit dem bereits in St. Petersburg als Leibarzt tätigen Robert Erskine (1674-1719) brieflich in Verbindung zu setzen. Von der Korrespondenz zwischen Scheuchzer und Erskine sind in der ZB Zürich drei Briefe erhalten (Ms H 295, pp. 5-14). Scheuchzer lehnte die Berufung schliesslich ab, wozu neben einer Lohnerhöhung vermutlich auch die abratenden Worte Bernoullis beigetragen haben. Siehe dazu den Brief von 1714.03.18.
  4. Dieser Brief von Johann Jakob Scheuchzer an Theodor III Zwinger, aus dem Bernoulli von der Berufung Scheuchzers nach Petersburg erfuhr, ist anscheinend nicht erhalten. Siehe dazu Portmann, Marie Louise (ed.), Die Korrespondenz von Th. Zwinger III mit J. J. Scheuchzer 1700-1724 (Basler Veröffentlichungen zur Geschichte der Medizin und Biologie, Fasc. 19), Basel/Stuttgart 1964, p. 13, wonach nach 1707 die Briefe Scheuchzers an Zwinger als verloren angesehen werden müssen. Dass mit diesem Brief auch die für Johann Bernoulli bestimmten Nova literaria nach Basel geschickt wurden, geht aus der erhaltenen Antwort Zwingers an Scheuchzer von 1713.03.15 (ZB Zürich, Ms. H 320, Nr. 51), abgedruckt bei Portmann, op. cit., pp. 158-159, hervor.